Współczesny marketing to dziesiątki wydajnych narzędzi, które trzeba zaprzęgać. Jak wszyscy wiedzą, komunikat perswazyjny ma namówić klienta do wybrania konkretnego towaru. Teoria mówi również, że o ile produkt spełnia potrzeby i będzie potem jeszcze potrzebny klientowi, na bank raz jeszcze zdecyduje się na tę firmę. A co w przypadku, gdy na rynku funkcjonuje kilka przedsiębiorstw, które oferują wyroby o niemal identycznej jakości? Wtedy powinno się stymulować lojalność klienta do marki.

Zakupy, wózek zakupowy
Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Aby utrwalać więź między biznesem i klientem, zaprojektowane lojalnościowe programy. Najpopularniejsze opierają się na tym, że kupujący otrzymuje punkty za dokonane zakupy, które może w przyszłości wymienić na nagrody.

Fantastyczną zachętą do zakupów jest też przyznawanie korzystnych rabatów za częste zakupy. Programy lojalnościowe (wejdź i dowiedz się: loyaltyzen.com/pl) zostały zbudowane na fundamencie analiz psychologicznych. Od dekad badacze wiedzą, że rozum kocha zbierać „nagrody”. Nie czarujmy się, człowiek generalnie działa tak samo jak pies, który za dobre sprawowanie dostaje kość. To już jest wdrukowane w mózg, nad tym nie można panować. Widać to na przykładzie gier pecetowych – gracz musi robić rozmaite rzeczy, gromadzić punkty itd., by otrzymać jakąś gratyfikację. Gdyby umysł nie funkcjonował w ten sposób, gałąź rozrywkowa chyba by splajtowała. Co ciekawe, nagrody do wygrania w ramach działań lojalnościowych nie muszą być obowiązkowo atrakcyjne – konsumenci najczęściej odczuwają satysfakcję nawet z niedużych prezentów.

Programy lojalnościowe działają również w branży business to business. Różne działalności sprzedają swoje usługi i wyroby innym markom. Zdobycie regularnych zamówień jest bardzo pożądaną rzeczą, dlatego biznesy starają się, by wykreować więź z kontrahentami. Można to robić na rozmaite sposoby – najpopularniej stosowane są gratyfikacje dla kadrowiczów marki-kontrahenta.