Ostatnio często możemy usłyszeć o grupach zakupowych. Cały czas, dla większości osób, to pojęcie tworzy niełatwą zagadkę. Z definicji dostajemy podaną informację, iż jest to związek przedsiębiorców, którzy agregują swój popyt lub realizują zakupy za pośrednictwem jednego przedsiębiorstwa, z zamiarem osiągnięcia efektu skali, mocniejszej pozycji w prowadzeniu negocjacji z kontrahentami oraz osiągnięcia doskonałych warunków handlowych. Od dawna w ekonomii znany jest efekt tej skali. Wykorzystywany jest on przeważnie w zakupach, a w prosty sposób to pojęcie jesteśmy w stanie objaśnić na serwisach grupowych .

zakupy
Autor: Simon_sees
Źródło: http://www.flickr.com

Bez wątpienia bez trudu będzie nam wtedy zorientować się cóż to takiego, i w jaki sposób możemy na tym skorzystać. Mianowicie cała idea opiera się na tym, iż firmy sprzedają swoje usługi i artykuły decydując się na obniżenie cen, o ile serwis prowadzący cały interes ”uzbiera” słuszną liczbę chętnych. Wygląda to tak, że na jego stronie zamieszczone jest ogłoszenie o 30 % upuście na np. usługę w salonie kosmetycznym. Jednak upust będzie zrealizowany w momencie, gdy zdecyduje się na tę ofertę przykładowo stu chętnych. Plusem jest to, iż nie potrzebujemy wujków czy znajomych by kupić tanio 3 dniowy nocleg w Zakopanem, tylko na stronie w sieci przystępujemy do grup, które również decydują się na wycieczkę.

Grupy zakupowe
Autor: Pieces of the Past
Źródło: http://www.flickr.com

Kolejny przykład przykład? Sieć handlowa. Sieć, która jest reprezentantem 1.200 sklepów dyskontowych dokonuje zakupów i prowadzi negocjacje z partnerami poprzez centralny dział zakupów. Dla wszystkich logiczne jest, że gdyby pozwolić negocjować zakupy poszczególnym sklepom to efekt ekonomiczny byłby tragiczny dla finansów całej sieci. Efekt skali to niższe ceny zakupu. To samo tyczy się aptek. Grupy zakupowe (takie jak logintrade.pl) to alternatywa dla niezależnych aptek. Dzięki temu uzyskują maksymalne rabaty od producentów i hurtowni. To doskonała propozycja dla aptek, które chcą zwiększyć swoje zyski lub pozostawić je na aktualnym poziomie, stając się jednocześnie bardziej atrakcyjnymi i konkurencyjnymi podmiotami dla klientów. Reasumując: obie strony są usatysfakcjonowane – i sprzedawca i kupujący.