Marketing relacji polega na wykreowaniu i umacnianiu długotrwałej relacji z konsumentem, która zapewnia profity obu stronom. Czasy, kiedy w marketingu były używane wyłącznie komunikaty perswazyjne jednostronne, dawno odeszły do lamusa. W dzisiejszej gospodarce istotne jest ciągłe prowadzenie dialogu z publicznością.

Prezent, podarunek
Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Doskonałą technologią, która umożliwia tego rodzaju zadania, jest rzecz jasna sieć. Powstanie portali społecznościowych uczyniło, że klienci zapragnęli mieć wpływ na działanie firm. Z tej przyczyny marketing relacji współczesnych działalności gospodarczych to między innymi utrzymanie interaktywnych witryn internetowych, na których klienci mogą zobaczyć asortyment, ocenić towary oraz załączyć swoje opinie na temat działań firmy. Koniecznym elementem w budowaniu więzi z konsumentami jest dobrze prowadzony fanpage na największym serwisie social media na świecie.

Zalogowani na Facebooku przyzwyczaili się do aktywnej rozmowy, dlatego osoba kontrolująca fanpage musi ciągle nadzorować dyskusje, kontaktować się z użytkownikami i tworzyć ciekawe dla klienta treści. Wyśmienitym pomysłem jest przeprowadzanie rożnych konkursów na Facebooku – ludzie lubią brać udział w takich eventach – praktyczna nagroda jest bardzo silnym czynnikiem motywującym.

Jedną z metod tego rodzaju marketingu są programy lojalnościowe (polecana strona: http://www.bonusclub.pl/programy_lojalnosciowe.html). Doświadczenie wykazało, że ludzie kochają kolekcjonować punkty za zakupy i odbierać w zamian bonusy. Co interesujące, prezenty nie muszą być bardzo wartościowe – wystarczy sama myśl, że dostało się coś za darmo. Programy lojalnościowe są niezbędne dla działalności, które zamierzają stworzyć i ustabilizować więź z konsumentami. Już samo ofiarowanie klientowi osobistej karty lojalnościowej czyni, że czuje on pewną więź z marką i najprawdopodobniej będzie często przychodził do danego punktu usługowego. Prezenty, które klient dostanie za systematyczne zakupy w twoim sklepie, wytworzą u niego dobre nastawienie do marki, co jest niezwykle cenne dla budowania solidnej relacji.