Sprzedaż internetowa to nie przyszłość, a raczej teraźniejszość. Coraz więcej sklepów tradycyjnych otwiera swoje internetowe odpowiedniki a nawet przenosi do sieci całą działalność.

E-handel
Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Sprzedaż internetowa to nie przyszłość, a raczej teraźniejszość. Coraz więcej sklepów tradycyjnych otwiera swoje internetowe odpowiedniki a nawet przenosi do sieci całą działalność. Kupić można właściwie wszystko, wszędzie i to w przeciągu kilku kliknięć.

Sprzedaż elektroniczna to najprościej rzecz ujmując sprzedaż przez internet przy pomocy serwisu internetowego. Taki serwis może mieć formę najprostszej stałej strony www aż po w pełni funkcjonalny i interaktywny sklep internetowy. E-handel dotyczy zarówno sprzedaży detalicznej jak i firmowych zamówień (które według danych GUS w Polsce w 2009 roku złożyło ponad 17000 firm). W 2009 roku łączna wartość netto przychodów z handlu w sieci polskich firm wyniosła niemal 62 mld zł.

Szybki rozwój handlu internetowego wynika przede wszystkim z trendów globalizacyjnych i wielu zalet tej formy sprzedaży. Po pierwsze koszty związane ze sprzedażą przez Internet są niższe niż budowa sklepu czy sieci sklepów stacjonarnych. Dla początkującego przedsiębiorcy jest to ważny czynnik silnie wpływający na decyzję. Plusem niewątpliwie będzie też relatywnie łatwe i szybkie rozpoczęcie działalności przez Internet. Sklepy internetowe pozwalają na rezygnację z drogich powierzchni sklepowych na rzecz tanich magazynów czy w ogóle realizacji zamówień just-in-time. Z drugiej strony oferta sklepów internetowych nie musi zmieścić się na sklepowej półce przez co zazwyczaj jest zdecydowanie większa niż w sklepach stacjonarnych. Klientów zachęca dostępność oferty 24h/dobę, niezależność od lokalizacji oraz często niższe ceny wynikające w wymienionych wyżej oszczędności.

Mimo wielu zalet istnieje też parę wad, o których warto wspomnieć. Wszechobecne w sieci porównywarki cen skupiające setki sklepów chociaż wygodne dla klientów mogą zadziałać na naszą niekorzyść w momencie, gdy konkurencja będzie miała niższe ceny. Problemem będzie też sprzedaż produktów, których nie da się przymierzyć czy spróbować przez internet jak ubrania czy kosmetyki kolorowe. Często klienci krytykują gorszą lub brakującą obsługę klienta oraz długi czas dostawy produktu.

Decydując się na sprzedaż przez internet warto zadbać o maksymalne wykorzystanie zalet tej formy handlu oraz minimalizację wymienionych wad. Zalecamy zatroszczyć się o jak największą interakcję z klientem dając możliwość rozmowy z konsultantem przez telefon lub komunikator internetowy czy wprowadzić przyjazny klientowi proces reklamacji. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w tym wypadku to absolutna podstawa.

Źródło: opracowanie własne