W dzisiejszych czasach do budowy dróg wykorzystuje się wiele odmian tworzyw sypkich, określanych ogólnie jako kruszywo. Kruszywem do budowy drogi bywa materiał pochodzenia naturalnego jak żwir czy piasek, które są potrzebne jako grunt każdej powstającej ulicy, ale i torzywo pochodzenia sztucznego jak na przykład żużel. Żużel jest w większości przypadków stosowany jako pokrycie wierzchniej warstwy większości typów dróg. Do tworzenia dróg stosuje się również inne materiały sypkie, jednak nie są one rozpowszechnione na terenie kraju.

Przemysł drogowy
droga
Autor: Highways Agency
Źródło: http://www.flickr.com

Działa wiele przedsiębiorstw, które skupiają się na kruszywach. Kruszywa drogowe, będące głównym budulcem dróg, mogą być ogromnie dochodowym interesem. Handel kruszywem był powszechny w latach 90, kiedy to było najwięcej przedsiębiorstw specjalizujących się w handlu tym materiałem. Ten biznes był tak popularny ze względu na bezprobemowy dostęp do tworzyw, oraz zapotrzebowanie spowodowane modernizacją wielu dróg krajowych i ekspresowych. Powodem tego stanu rzeczy była zmiana ustroju i liberalizacja rynku. Obecnie na rynku zostało tylko kilka firmę zajmujących się takimi interesami (solidna firma). Przedsiębiorstwa te z kolei rozrosły się do wielkich rozmiarów. Aktualnie, z uwagi na planowaną budowę autostrad prowadzących przez cały kraj, sprzedaż kruszywa jest częstsza niż we wcześniejszych latach. Ta sytuacja ma panować przez kilka nadchodzących lat.

Skąd wziąć tworzywo?
autostrada
Autor: Greg Neate
Źródło: http://www.flickr.com

W kwestii tworzyw pochodzenia naturalnego, otrzymuje się je ze specjalnych kopalni. Miejsca takie (np. Sjenit) często są w posiadaniu przedsiębiorstw handlujących kruszywem. Pozwala to zmniejszyć koszty, które byłyby większe, gdyby w spfrzedaż kruszywa zaangażowana była firma pośrednicząca. Taka sytuacja ma niestety miejsce w wypadku żużlu. Ze względu na to, że jest to odpad produkcji przemysłowej, powstający w czasie obróbki żelaza czy materiałów ropopochodnych. Firmy muszą skupowaćnabywać ten materiał od rafinerii albo hut. Żużel jednak nie wymaga dalszej obróbki i może być wykorzystany do produkcji dróg w formie, w jakiej został przekazany przez jego dostawcę. Cena tego materiału zależy jednak od ceny, jaką poda jej producent.

Źródło: sjenit.com.pl