Każde przedsiębiorstwo, zwłaszcza to, które posiada linię produkcyjną, musi funkcjonować jak porządnie naoliwiony mechanizm. Tylko dobra organizacja oraz podział obowiązków daje założone efekty. Bardzo ważnym czynnikiem tego ciągu produkcyjnego jest bez wątpienia odpowiedni transport wewnętrzny.

Właściwie zaprojektowane systemy transportu wewnętrznego (http://www.promus.katowice.pl/), które są dopasowane do potrzeb danego zakładu, pozwalają na ulepszenie ciągu produkcyjnego, co jest związane z niskimi kosztami i lepszą organizacją pracy. Bardzo istotne jest, by taki system był dostosowany do profilu działalności zakładu. Mnóstwo firm oferuje projektowanie oraz montaż systemów transportu wewnętrznego według zapotrzebowania klienta.

Fabryka
Autor: Cory M. Grenier
Źródło: http://www.flickr.com

Niezwykle ważnym elementem transportu wewnętrznego są przenośniki. Pomagają one sprawnie przemieszczać towar na poszczególne etapy ciągu produkcyjnego. Bardzo często używane są przenośniki rolkowe (promus.katowice.pl/Oferta/Systemy-transportowe). Wyróżniamy dwa typy takich przenośników: napędzane i nienapędzane. Przenośniki typu rolkowego napędzane odnajdują szerokie zastosowanie w zakładach produkcyjnych . Mogą przenosić produkty o mniejszej masie, jak też te o wielkich gabarytach, zwłaszcza położonych na paletach lub w specjalnych skrzyniach. Przenośniki rolkowe używa się jako samodzielne mechanizmy albo sprzęgnięte ciągi transportu, w połączeniu z pozostałymi rodzajami przenośników.

Przenośniki typu rolkowego nienapędzane stosuje się w produkcji manualnej w przeróżnych dziedzinach przemysłu. Idealnie nadają się do pracy z liniami napędzanymi, będąc buforem końcowym. Są też używane jako stanowiska dla montażu na produkcji.

Wielkie zastosowanie w różnych ciągach transportu wewnętrznego posiadają przenośniki unoszone. Jest to grupa urządzeń, która charakteryzuje się możnością zmiany wysokości w czasie pracy. W jej skład mogą wchodzić dowolne typy przenośników: rolkowe, taśmowe, łańcuchowe, czy też paskowe. Użycie tego typu wyjścia umożliwia poszerzenie możliwości linii technologicznej. Takie mechanizmy pozwalają na złączenie dwóch systemów transportowych, zmianę kierunku transportowania lub zmianę orientacji.