W ciągu ostatnich lat zmieniło się mocno w naszym kraju podejście do klienta. Nie ma znaczenia to, czego klienci chcą, są traktowani z większą starannością. Przedsiębiorstwa muszą dbać o swoich klientów, ponieważ konkurencja na rynku sprawia, że osoba niezadowolona z towaru czy pracy jakiejś firmy zwyczajnie więcej nie podejmie współpracy.

Stąd też znacznie większe znaczenie ma marketing relacji >>link do strony<<

By klienci wracali

Za tym hasłem stoi sporo czynników, lecz każde z nich ma jeden cel – zatrzymanie klienta i zachęcenie go do ponownego skorzystania z usług firmy albo zakupu jakiegoś towaru. W dużych korporacjach istnieją nawet wyodrębnione departamenty zajmujące się tylko marketingiem relacji.

Zakupy przez internet
Autor: iStock
Źródło: iStock

Metody są bardzo różnorodne. Wszelkiego rodzaju karty stałego klienta, rabaty przy następnym zakupie czy ciekawe programy lojalnościowe. Wszytko to robi się dlatego żeby zachęcić klienta do ponownego nawiązania współpracy. Zwykle spotykamy karty na punkty, choćby na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych czy w restauracjach. Zazwyczaj są to popularne sieciówki. Spotkać również można karty, na których zbieramy kolejne pieczątki. Po uzbieraniu konkretnej ich liczby otrzymujemy jakiś gratis albo nie płacimy za usługę. Takiego rodzaju rozwiązanie możemy spotkać przykładowo w salonach kosmetycznych.

Najpierw jakość

banknoty
Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

To oczywiste, że same programy lojalnościowe >>link do strony<< nie załatwiają sprawy. Wyłącznie, jeśli usługa czy produkt są na wysokim poziomie, są szanse na powodzenie tego typu przedsięwzięć. Jeżeli firma nieodpowiednio traktuje swoich klientów albo sprzedaje towary fatalnej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powracania klientów albo zwiększenia sprzedaży. Należy o tym pamiętać.

Klienci dziś są o wiele bardziej wymagający niż kilkanaście czy parędziesiąt lat temu. Dziś znają swoje prawa i dochodzą ich. Większość ludzi już nie ma oporów przed składaniem reklamacji towarów albo usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i zlikwidowania wad. Warto zdawać sobie sprawę, że odpowiednio traktowany klient powróci. Jeśli dostaje usługę czy towar wysokiej jakości – poleca je innym, a to najlepsza reklama.