Coraz większa liczba firm i przedsiębiorstw dostrzega w dniu dzisiejszym wagę budowania własnego wizerunku na rynku, a także pozytywnych stosunków z obecnymi i potencjalnymi klientami. W tym celu wykorzystywany jest tak zwany marketing relacji. Polega on na tezie, że wartością nadrzędną jest poznanie klienta i jego potrzeb. Zadowolenie klienta z działania firmy jest niezwykle istotne, bowiem często wpływa pozytywnie na przyszły wizerunek przedsiębiorstwa.

Jedna z zasad marketingu relacji mówi o tym, że trzeba bardziej skupiać się na potrzebach klienta teraźniejszego, niż na działaniach prowadzących do uzyskania nowych. Nie należy we wszystkich działaniach pomijać własnych pracowników i ich praw. Komunikowanie się z partnerami powinno odbywać się w przyjemnej, dobrej atmosferze.

Programy lojalnościowe

Programy motywacyjne, zwane również lojalnościowymi, są niezwykle często wykorzystywane przez przedsiębiorstwa.

pieniądze
Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu

Są one częścią marketingu relacji. Są sposobem na wywoływanie przywiązania klienta do danej marki, czyniąc ją bardziej popularną. To z kolei pozwala na zwiększenie sprzedaży danego towaru, a zatem na zwiększony zysk. Statystycznie programy tego typu w większości są rozpoznawane przez osoby o wyższym poziomie wykształcenia, oni też są najczęściej ich odbiorcami. System lojalnościowy rzadziej natomiast trafia do osób niewykształconych, jak również do ludzi w podeszłym wieku. Generalny stopień poinformowania o nim jest wciąż niezadowalający. Nabywcy nierzadko korzystają z programów motywacyjnych nieświadomie.

Programy lojalnościowe w Polsce

W Polsce także istnieje wiele programów motywacyjnych >> więcej informacji. Zaufanie do takich programów deklaruje coraz większa liczba Polaków. Najpopularniejsze programy lojalnościowe w Polsce to Tesco Clubcard, Orlen Vitay, program Rodzinka organizowany przez sieć Carrefour oraz karta Payback. Do tego rodzaju programów zaliczyć można także wszelkiego rodzaju karty stałego klienta, które można wyrobić np. w niektórych sieciach aptek. Stosunkowo nowym rozwiązaniem jest program motywacyjny „Rossnę”, stworzony przez sieć sklepów Rossmann. W ramach tego programu oferowane są kilkuprocentowe upusty na akcesoria dla niemowląt, nabywane w tych sklepach przez rodziców dzieci.